Att resa med Rosa Bussarna utifrån en 10årings och en 12årings perspektiv

Lisa 12år:

Jag, Mamma och Lina reste med Rosa bussarna i Europa. Det var helt fantastiskt. Vi flög till Split i Kroatien och hoppade på bussen. Sedan åkte vi hemåt Sverige och var iväg 3,5 veckor. Vi var i 10 länder: Kroatien, Bosnien, Slovenien, Italien, Österrike, Ungern, Tyskland, Slovakien, Polen och Tjeckien. Det var den bästa resan i hela mitt liv. Vill gärna åka med rosa bussarna igen. Alla vi reste med var helt underbara och jag fick se så mycket. Det värsta va när man skulle säga hej då till alla. Jag började gråta och saknar dem fortfarande. Det fanns ett till barn med på resan. Han hette Leo och hans föräldrar arbetade på bussen. Jag saknar den familjen jättemycket.

Det va riktigt spännande att sova på taket på bussen. Det va coolast den första natten då vi sov under bar himmel. Alla sov i sovsäckar på madrasser uppe på taket förutom några som sov inne i bussen. För att komma upp på taket fick vi klättra på en stege.

Det roligaste på resan var Venedig och Bled. Bled för att där fick vi forsränna och prova på Sup vilket va askul! Venedig var bra för att där var så coolt med alla mysiga kanaler och gondoler. Helt enkelt en cool stad!! Jag tycker det är så coolt att det är uppbyggt på träpålar.

Det tråkigaste på hela resan va att säga hej då till alla!

Lina 10år:

Det va kul att se alla platser och att lära känna alla människor. Det va kul och spännande att bo på en buss. Varje person i bussen hade varsitt nummer så när man skulle kolla om alla var med så började chauffören som hade nummer ett att ropa sitt nummer och sedan gjorde vi andra det i sifferordning. Lisa hade nummer fem, mamma nummer sex och jag hade nummer sju. På bussen spelade vi mycket kort! Kul tycker jag!!

Man sov på taket eller i bussen. Men två killar som hette Ted och Ivan snarkade så mycket så de fick sova i en lucka under bussen. Den döpte vi till Snarkluckan.

Min favoritplats var Bled för det va så mycket aktiviteter där. Plitvicesjöarna var som en fantasivärld!! Vi måste åka med Rosa Bussarna igen. Mamma får börja spara!!!

 

 

3 Comments

Lägg till →

  1. Mormor Bitte Höckerbo september 6, 2016 — 8:39 e m

    En fantastisk resa. Jag är avundsjuk

    Gilla

  2. Häftigt tjejer! Nu har ni varit på massa platser jag inte sett:)

    Gilla

Kommentera

